Odszkodowanie za opóźniony lot – formularz, wniosek, porady

odszkodowanie za opóźniony lot
Czy w przypadku opóźnienia lotu jesteśmy zdani na samych siebie?

Transport lotniczy staje się wśród Polaków coraz bardziej popularny. Coraz chętniej korzystamy z samolotu nawet na krótkiej trasie. Więcej podróży lotniczych oznacza też niestety większą ilość lotów opóźnionych i odwołanych. Polscy podróżni ciągle nie są do końca świadomi swoich praw – a te sa identyczne z prawami każdego obywatela Unii Europejskiej. Kiedy przysługuje nam odszkodowanie za opóźniony lot, kiedy za odwołany lot, jak traktować tzw. overbooking? Zapraszam do lektury.

Podstawa prawna – jakie loty?

Zacznijmy od najważniejszego – komu i w jakich przypadkach należy się odszkodowanie. Podstawę prawną do uzyskania odszkodowania za odwołany lub opóźniony lot stanowi Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylające rozporządzenie (EWG) nr 295/91.

Odszkodowanie za opóźniony lot przysługuje zgodnie z tym rozporządzeniem:

  • w przypadku wszystkich lotów na terenie Unii Europejskiej, bez względu na przewoźnika
  • w przypadku lotów z UE do kraju spoza UE, bez względu na przewoźnika
  • w przypadku lotów z kraju spoza UE do UE, obsługiwanych przez linie lotnicze z UE

Jak widzimy, jedynymi przypadkami, w którym NIE przysługuje odszkodowanie na podstawie Rozporządzenia WE nr 261/2004 jest sytuacja, w której lecimy spoza Unii Europejskiej do Unii Europejskiej, z przewoźnikiem lotniczym spoza Unii Europejskiej (np. American Airlines na trasie Chicago – Warszawa) oraz gdy lecimy w ogóle poza obszarem Unii Europejskiej.

Co ważne, do Unii Europejskiej zaliczane są tutaj Gwadelupa, Gujana Francuska, Martynika, Reunion, Majotta, Saint-Martin (Antyle Francuskie), Azory, Madera i Wyspy Kanaryjskie oraz Islandia, Norwegia i Szwajcaria.

odszkodowanie za opóźniony lot
Pierwszym krokiem w procedurze odwoławczej jest zdefiniowanie trasy i przewoźnika.

Odszkodowanie za opóźniony lot

Skoro już wiemy, jakie loty chronione są przez Rozporządzenie WE nr 261/2004 czas doprecyzować, kiedy lot traktowany jest jako opóźniony. Zgodnie w przyjętym orzecznictwem, każdy lot opóźniony o 3 godziny lub dłużej traktowany jest na równi z lotem odwołanym. Tzw. overbooking i odmowa przyjęcia na pokład samolotu także równoznaczna jest w skutkach z odwołaniem lotu. W takim przypadku przysługuje odszkodowanie finansowe.

Ale od początku.

Jeśli nasz lot opóźniony jest o więcej niż 2 godziny:

  • pasażer powinien otrzymać darmowy posiłek i napój (w praktyce linie lotnicze wydają vouchery na posiłki w lotniskowych restauracjach)
  • linia lotnicza musi zagwarantować możliwość wykonania telefonu lub wysłania wiadomości, faksu lub maila
  • jeśli opóźnienie jest mniejsze niż 3 godziny, nie przysługuje jeszcze odszkodowanie finansowe.

Jeśli lot opóźniony jest o 3 godziny lub więcej:

  • pasażer ma prawo jak powyżej (posiłki, telefon)
  • pasażerowie mają prawo do odszkodowania w wysokości:

a) 250 EUR dla wszystkich lotów o długości do 1 500 kilometrów;

b) 400 EUR dla wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1 500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1 500 do 3 500 kilometrów;

c) 600 EUR dla wszystkich innych lotów niż loty określone w lit. a) lub b).

Przy określaniu odległości podstawą jest ostatni cel lotu, do którego przybycie pasażera nastąpi po czasie planowego przylotu na skutek opóźnienia spowodowanego odmową przyjęcia na pokład lub odwołaniem lotu.

Jeśli lot jest opóźniony więcej niż 5 godzin:

  • wszystko jak powyżej
  • pasażer ma prawo do zwrotu pieniędzy za bilet
  • jeśli opóźnienie jest tak duże, że konieczny jest nocleg w hotelu, linie powinny pokryć koszt wynajęcia pokoju oraz zapewnić transport pomiędzy hotelem a lotniskiem
odwołanie lotu odszkodowanie
Przymusowa nocka na lotnisku…

Opóźnienie liczymy względem planowanego czasu PRZYLOTU na lotnisko docelowe.

Przykład 1: nasz lot Madryt – Warszawa miał planowane godziny lotu 16:30 – 20:00, długość lotu 3,5 godziny. Na lotnisku w Madrycie opóźnienie wyniosło 2:50 i odlecieliśmy o godzinie 19:20. Z powodu dużego ruchu na lotnisku w Warszawie przylot dodatkowo się opóźnił i wylądowaliśmy o 23:05, czyli 3 godziny 5 minut po planowanym przylocie. Należy nam się odszkodowanie.

Przykład 2: nasz lot Madryt – Warszawa miał planowane godziny lotu 16:30 – 20:00. Na lotnisku w Madrycie opóźnienie wyniosło 3:10 i odlecieliśmy o godzinie 19:40. Pilot nadrobił jednak pół godziny w trakcie lotu, tak że wylądowaliśmy po 3 godzinach o 22:40. Na lotnisku docelowym opóźnienie wyniosło zatem 2:40 – odszkodowanie się nie należy.

Kiedy NIE należy się odszkodowanie?

Czasem opóźnienie lotu lub jego odwołanie spowodowane są czynnikami pozostającymi poza kontrolą przewoźnika. W takim przypadku odszkodowanie nie będzie się należeć. Jakie czynniki można uznać za pozostające poza kontrolą przewoźnika?

Z pewnością będą to:

  • złe warunki pogodowe na lotnisku wylotu/przylotu
  • strajki
  • niestabilna sytuacja polityczna w kraju lądowania

A nie będą to:

  • awaria techniczna samolotu
  • choroba pilota
  • złe warunki pogodowe na wcześniejszej trasie naszego samolotu

Procedura odszkodowania

Jak postępować, gdy chcemy ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lot? Procedura składać się będzie z kilku etapów.

Reklamacja do linii lotniczej

Pierwszym krokiem, jaki należy podjąć, jest napisanie reklamacji do linii lotniczej. W reklamacji opisujemy dokładnie całe zdarzenie, podajemy planowane daty i godziny lotu, rzeczywiste daty i godziny lotu, numer biletu, ewentualny dowód przebukowania biletu, długość opóźnienia. Dobrze mieć pod ręką zdjęcia biletów, voucherów, wyjaśnień pracowników lotniska. W przypadku opóźnień koniecznie róbcie zdjęcia każdego dokumentu!

Linia lotnicza ma 30 dni na ustosunkowanie się do reklamacji. Jeśli na tym etapie nie otrzymamy odpowiedzi (lub odpowiedź będzie negatywna), możemy przejść do kolejnego kroku.

Reklamację składamy najczęściej online, przez formularz dostępny na stronie linii lotniczej. Przykładowo, formularze znajdziecie:

Reklamacja do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego stanowi niejako instancję odwoławczą w sporach pasażerów z liniami lotniczymi. Wykorzystujemy formularz reklamacyjny z oficjalnej strony ULC, dostępny tutaj.

Do skargi należy załączyć:

  • Kopię reklamacji skierowanej do przewoźnika – więc kopiujmy koniecznie skargę pisaną do linii lotniczej
  • Kopię odpowiedzi udzielonej przez przewoźnika na reklamację – o ile ją otrzymaliśmy
  • Kopię potwierdzenia rezerwacji na dany lot

Skargę wnosimy na piśmie, własnoręcznie ją podpisując i wysyłając na adres:

ul. Marcina Flisa 2
Warszawa
woj. mazowieckie
02-247
Polska / Poland

Co dalej? Postępowanie kończy się wydaniem przez Prezesa ULC decyzji administracyjnej, w której Prezes ULC określa zakres naruszenia i termin jego usunięcia. W praktyce, otrzymujemy podstawę do uzyskania w sądzie tytułu wykonawczego i oddania sprawy do komornika.

Ważne! ULC zajmie się tylko sprawami, w których opóźnienie lotu miało miejsce na lotnisku w Polsce. W innym przypadku, należy pisać do odpowiednika ULC w kraju zdarzenia. Jeśli zgłosimy swoją skargę do mimo wszystko do ULC, ten przekieruje ją do właściwego organu (może być konieczne wypełnienie wniosku jeszcze raz).

Pełną listę krajowych urzędów kontroli lotnictwa wraz z adresami email do kontaktu znajdziecie TUTAJ.

odwołanie opóźnienie lotu
Większość podróżnych w przypadku opóźnienia lub odwołania lotu czuje się zagubiona. Niewielu wie, że przewoźnik ma obowiązek poinformować nas o wszystkich prawach przysługujących w przypadku opóźnienia.

Droga prawna – odszkodowanie za opóźniony lot

Równolegle do złożenia skargi w ULC, istnieje możliwość dochodzenia roszczeń na drodze sadowej. Procedura jest długa i skomplikowana, część osób decyduje się zlecić proces wyspecjalizowanej firmie. Trzeba jednak pamiętać, że firmy te pobierają dużą, 25% prowizję od wygranej sprawy. Dobrą informacją jest to, że na początek nie płacimy nic, prowizja jest tyko od wygranej. Jeśli chcecie skorzystać z tego łatwego sposobu załatwienia sprawy, polecam firmę AirCashBack, KLIK.



EDIT (30.07.2018)

Lot z biurem podróży a odszkodowanie za opóźniony lot

W związku z dużą ilością pytań o przypadek, w którym bilety wykupiliście za pośrednictwem biura podróży, precyzuję: odszkodowanie za opóźniony i odwołany lot przysługuje niezależnie od tego, czy zakup biletu został dokonany osobiście czy za pośrednictwem biura podróży. Odszkodowanie należy się od przewoźnika (linii lotniczej) Jak wygląda procedura reklamacyjna – zacząłbym od kontaktu z biurem podróży, które może pomóc w uzyskaniu odszkodowania od przewoźnika (linii lotniczej). Jeśli to się nie uda, piszcie reklamację prosto do linii lotniczej, która miała pierwotnie obsługiwać lot. Nawet jeśli na stronie linii lotniczej nie ma klasycznego formularza na reklamację, poszukajcie zakładki ‚Kontakt’ i napiszcie o swojej sprawie.  Jeśli i to nie odniesie skutku, pozostaje walka w sądzie lub zlecenie sprawy jednej z firm zajmujących się uzyskiwaniem odszkodowań lotniczych. Ja polecam firmę AirCashBack, KLIK, bo jest moim zdaniem najtańsza.

Lektura

Dla tych, którzy chcą poznać problematykę dogłębniej, polecam ciekawą książkę dla świadomych konsumentów KLIK.

PS. Wpis zawiera linki afiliacyjne, natomiast nikt nie zapłacił mi za jego napisanie – procedurę starałem się opisać maksymalnie obiektywnie ze swojej strony. Sam kilkukrotnie ubiegałem się (osobiście jak i za pośrednictwem pośrednika) o odszkodowanie za opóźniony lot, udało się, więc dzielę się tą wiedzą z Wami.

 

Źródła:

http://businessinsider.com.pl/wiadomosci/liczba-pasazerow-na-lotniskach-w-polsce-w-2016-roku/y18b8jc

http://www.ulc.gov.pl/pl/prawa-pasazera

Photo credit:

 Alain Bachellier via Foter.com / CC BY-NC-SA

Monika Kostera (urbanlegend) via Foter.com / CC BY-SA

Anne Worner via Foter.com / CC BY-SA


Pomogłem? Zainteresowałem? Doceniasz to, co robię? Podziękuj mi osobiście dołączając do grona fanów na Facebooku - dla Ciebie to jedno kliknięcie, u mnie tyle radości :)

blog podróżniczy okiem miszy

A jeśli jesteś dopiero pierwszy raz na blogu, to najlepiej zacznij od TEJ STRONY

70
Dodaj komentarz

avatar
23 Comment threads
47 Thread replies
19 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
28 Comment authors
MiszaOlaMaciejAniaArtur Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Ola
Gość
Ola

Witam. Chcę złożyć reklamację do linii lotniczych LOT z powodu odwołania lotu z tym że na ich stronie nie ma formularza do wypełnienia. W jakiej formie mogę złożyć reklamację? gdzie zdobyć formularz? przesłać na maila czy adres kontaktowy? z góry dziękuję za odpowiedź.

Ania
Gość
Ania

Mam pytanko, otóż złożyłam reklamację dotyczącą opóźnionego lotu i po 30 dniach otrzymałam informację, że moja reklamacja została przesłana dalej w celu wyjaśnienia sytuacji. Czy można to uznać za odpowiedź na reklamację czy przewoźnik w ciągu tych 30 dni ma obowiązek udzielić konkretnej odpowiedzi czy odszkodowanie przysługuje czy nie?

Piotr
Gość
Piotr

Witam,
bardzo dobry artykuł. Duża porcja przydatnej wiedzy.

Co jednak w przypadku, gdy robak wszedł do rurki, która odpowiada za pomiar ciśnienia?
Miałem taki przypadek, jednak firma lotnicza tłumaczy to okolicznościami niezjawionymi przez nią.

Pozdrawiam
Piotrek

Artur
Gość
Artur

Witm, bardzo dobrze napisany artykuł, jasno i klarownie wyjaśnione co i jak. Niemniej mam kilka pytań. Jak rozumiany jest czas przylotu? Czy to moment, w którym samolot dotyka podwoziem lotniska czy może otwarcie drzwi samolotu? Po wylądowaniu w Katowicach oczekiwaliśmy na podstawienie schodów i opuszczenie samolotu przez około 20 minut a to może przechylić szale czasu z przypadku „ponad 3… Czytaj więcej »

Maciej
Gość
Maciej

Uszanowanko Wszystkim, Dnia 16 lipca 2018 leciałem LOTem z Krakowa do Frankfurtu przez Warszawe. Dolecialem do Warszawy, ale lot do Frankfurtu (LO381) o godz. 7:45 został odwołany. Na stanowisku transferowym LOTu zmieniono mi bilet na Katowice, skąd miałem lecieć Lufthansą (‚LOT operated by Lufthansa’; LO5358, LH1357), o godz. 14:40 w końcu do Frankfurtu. Niestety, w Katowicach, już na pasie startowym,… Czytaj więcej »

Bożena
Gość
Bożena

Witam
Dnia 09.08.2018 miałam zaplanowany lot na godz. 21,25 na Madagaskar. Wylecieliśmy dopiero o 3 rano. Bilet miałam wykupiony przez Biuro natomiast przewoźnikiem były linie lotnicze Blue Panorama. Nie mogę odszkukać ich strony aby wysłać emaila jak również nie wiem w jakim języku mam do nich napisać ( linie są włoskie)

Agnieszka
Gość
Agnieszka

Witam pismo o odszkodowanie za opóźniony lot liniami nouvelair to mailowo wysyłać czy poleconym i czy można w języku polskim? Czy musi być po angielsku aha czy mogę pobrać gotowy formularz czy opisać sytuację lot Warszawa monastir 22 lipca 2018r. Dzięki z góry za odp bo nigdzie nic nie mogę znaleźć. Te linie nie mają swojego formularza jest tylko mail… Czytaj więcej »

Ola
Gość
Ola

Witam, lecieliśmy liniami nauvelair również 22 lipca 2018 roku tylko że z Katowic do Monastiru, Lot również był opóźniony. Wysłaliśmy maila o odszkodowanie, po angielsku na maila call.center@nouvelair.com.tn i do dzisiaj niestety cisza… zaraz po przesłaniu maila otrzymaliśmy info zwrotną, że maila odczytali, ciekawe czy cokolwiek odpowiedzą… Gdyby udałoby się Tobie Agnieszko cokolwiek ustalić z tymi liniami proszę napisz.
Pozdrawiam

Aga
Gość
Aga

Mi też nic nie odpisali już miesiąc temu wysłałam wiadomość do lini . Miałam też lot 22.07 tylko że z Monastir do Katowic

Moni
Gość
Moni

Witam, jakiś tydzień temu został odwołany lot do Gdańska z Belfastu niestety wszyscy chcą odemnie informacje o odwołanym locie – potwierdzenie z lini lotniczych w tym przypadku Ryanair ( oczywiście ) czy jest szansa na otrzymanie takiej informacji droga mailowa czy tylko listownie ?? Ktoś coś 🙂 z góry dziękuje za info Moni

Marzanna
Gość
Marzanna

Mój lot byl odwołany, na lotnisku skorzystalam z przebukowania lotu na dzień następny, zapewniono mi transport do zaoferowanego hotelu, wyżywienie i następnego dnia transport z hotelu na lotnisko. Moje pytanie co mam wpisac na stronie 2 formy UE 261 jako szczegóły uzasadnionych wydatków poniesionych podczas oczekiwania na lot Ryanair? Nie poniosłam dodatkowych wydatków a jeśli nie wpisze nic nie mogę… Czytaj więcej »

Dawid
Gość
Dawid

Co jak minął miesiąc odkąd dostałem maila z LOTu ze zarejestrowali moja reklamacje, a odpowiedzi brak?

Marek
Gość
Marek

Witam.Ja miałem opóźnienie 8 godzin. Wylot do Tunezji /Monastyru/ był zaplanowany na 8.07.2018 na godz.22.00 .Wylecielismy 9.07.2018 o godz.6.00.Linie lotnicze Nouvelair.Brak informacji na lotnisku o przyczynach opóźnienia /dezinformacja/.O godz.3.00 podano dopiero przypuszczałam godz.wylotu.Chciałem sam spróbować składać reklamacje,tylko nie umiem znaleźć droku reklamacyjnego ani strony linii lotniczych Nouwelair

Aga
Gość
Aga

My też szukamy jakiejś informacji

Agnieszka
Gość
Agnieszka

Witam my mieliśmy opóźnienie 5 godzin też liniami nouvelair z Warszawy do monastir 22 lipca 2018r też chcę pisać maila przez kontakt tylko, zastanawiam się po angielsku czy po polsku mogę i mailowo czy listownie? Może Pan się podzielić jak Pan pisze.?

Ana
Gość
Ana

Dzień dobry,
a co w sytuacji , gdy w ogóle zmieniono przewożnika i tym samym trasę lotu??
Zamiast lecieć do Bangkoku przez Paryż (1,5 h oczekiwania na kolejny lot) , polecieliśmy przez Amsterdam , gdzie czekaliśmy 3 h na następny samolot. Czy mamy prawo do odszkodowania???

Ania
Gość
Ania

Dzień dobry,
mój lot wylądował ponad 3h póżniej na lotnisku docelowym. Złożyłam więc wniosek do Rayanair na który oczywiście otrzymałam negatywną odpowiedz. Zrobiłam to jednak przed przeczytaniem porad( przede wszyskim tej strony ) i w reklamacji ani nie napisałam nic w uwagach ani nie zrobiłam kopii. Jak mam zatem teraz to przesłać do ULC?

Andrzej
Gość
Andrzej

Dzień dobry miałem opóźniony lot o 5 godzin, w tym ponad godzinne opóźnienie wylotu z Poznania następnie złe warunki atmosferyczne i zamknięcie lotniska w Antaly oraz brak odpowiedniego zapasu paliwa w samolocie zmusiły pilota do lotu na lotnisko zapasowe w celu uzupełnienia paliwa. Po wylądowaniu na lotnisku zapasowym pilot zakomunikował, że lotnisko w Antaly jest już otwarte i po tankowaniu… Czytaj więcej »

Dawid
Gość
Dawid

Samolot do USA mam opóźniony ponad 5 godzin.

Czy to znaczy ze mogę się ubiegać o 600 Euro odszkodowania + zwrot kosztów biletu?
Polskie Linie Lotnicze

Michał
Gość
Michał

Witam,mam pytanie czy moge starac się o odszkodowanie podwojne, jeśli samolot spóźnił się ponad 5 godzin a po przybyciu okazało się że pilot nie wyraził zgody ze względu na zbyt dużą liczbę dzieci aby wszyscy lecieli (szukano 3 rodzin chętnych ,nikt się nie zgłosił ) wiec zostaliśmy wytypowania bez naszej zgody na pozostanie i lot pozniejszy ( kolejne 6 godzin… Czytaj więcej »

Monika
Gość
Monika

Witam, mam pytanie, czy jeżeli mam bilet, numer lotu oraz godziny wylotu i przylotu ale nie mam zdjęcia niczego co udowadnialo by opóźnienie, to mogę starać się o odszkodowanie, czy wgl konieczne jest np zdj ekranu pokazujacego opóźnienie, czy da się inaczej udowodnic że takie opóźnienie było?

Ada
Gość
Ada

Witam 😉 proszę poratujcie dobrą radą, 27.05 mamy wylot do Turcji, połasiliśmy się na Tui bo lot był zaplanowany na 5 rano, czyli uwzględniając opóźnienie o kilka godzin to i tak nie było by źle ALE Tui już opóźniło lot na 21.45, co możemy zrobić w takiej sytuacji? Szczerze jestem załamana bo lecimy z rocznym synkiem i w dodatku całą… Czytaj więcej »

bubu
Gość
bubu

super artykuł! polecam też artykuł prawniczy: https://www.eporady24.pl/szanse_na_odszkodowanie_za_opozniony_lot,pytania,4,54,14708.html zawsze warto poczytać specjalistów bo odwołane loty to niemal codzienność a mało kto stara się o kaskę któ®a się należy 😉

Kasia
Gość
Kasia

Witam
Mam pytanie czy należy się odszkodowanie za opóźniony lot o 17 godzin? 18-09-2017 mieliśmy wylecieć z lotniska na Fuerteventurze do Katowic. Na pasie startowym popsuł się inny samolot przez co zamknięto całe lotnisko. Nasz lot opóźnił się o 17 godzin. Dostaliśmy odmowną odpowiedź od przewodnika, że to nie było z ich winy i nie należy nam się odszkodowanie.

Magdalena
Gość
Magdalena

Witam. Lot z Lublina do Londynu opóźniony przez Wizz Air o 6 h. Pierwsza odpowiedź negatywna. Po skierowaniu skargi do ULC szybki meil z propozycja ugody po 400 E dla 2 osób dorosłych. 2 dzieci zostało pominięte. ULC sprawę ma zakończyć do 28.02.2018. Nie zamierzam zgadzać się na to 800E.

Iwona
Gość
Iwona

witam,skrócono nam wakacje o 19 godzin,ponieważ przy zakupie wycieczki planowany wylot z Poznania był na 10,10 a faktycznie odbył się o 14,10 a powrót z Burgas planowany był na 19,50 a faktycznie był o 14 godzin wcześniej czyli o 5,20 .Chciałabym napisać do urzędu lotnictwa cywilnego i do biura Tui ale potrzebuję pomocy,może ktoś pomóc?Pozdrawiam

Karolina Hajduk, AirCashBack
Gość
Karolina Hajduk, AirCashBack

Wniosek o odszkodowanie w pierwszej kolejności należy złożyć u przewoźnika, a kiedy przewoźnik odmówi wypłaty należności, pasażer ma prawo złożyć skargę w urzędzie właściwym dla kraju, w którym nastąpiło opóźnienie lub odwołanie lotu. Można to zrobić na własną ręką, a jeśli ktoś chce uniknąć często żmudnej procedury z tym związanej, może zlecić sprawę wyspecjalizowanej firmie. Warto walczyć o swoje prawa.

Bayach
Gość
Bayach

Jeżeli opóźnienie zdarzyło się na zagranicznym lotnisku, też można napisać do naszego krajowego ULC, a on skieruje sprawę do właściwego zagranicznego.