Transport lotniczy staje się wśród Polaków coraz bardziej popularny. Coraz chętniej korzystamy z samolotu nawet na krótkiej trasie. Więcej podróży lotniczych oznacza też niestety większą ilość lotów opóźnionych i odwołanych. Polscy podróżni ciągle nie są do końca świadomi swoich praw – a te sa identyczne z prawami każdego obywatela Unii Europejskiej. Kiedy przysługuje nam odszkodowanie za opóźniony lot, kiedy za odwołany lot, jak traktować tzw. overbooking? Zapraszam do lektury.
Podstawa prawna – jakie loty?
Zacznijmy od najważniejszego – komu i w jakich przypadkach należy się odszkodowanie. Podstawę prawną do uzyskania odszkodowania za odwołany lub opóźniony lot stanowi Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylające rozporządzenie (EWG) nr 295/91.
Odszkodowanie za opóźniony lot przysługuje zgodnie z tym rozporządzeniem:
- w przypadku wszystkich lotów na terenie Unii Europejskiej, bez względu na przewoźnika
- w przypadku lotów z UE do kraju spoza UE, bez względu na przewoźnika
- w przypadku lotów z kraju spoza UE do UE, obsługiwanych przez linie lotnicze z UE
Jak widzimy, jedynymi przypadkami, w którym NIE przysługuje odszkodowanie na podstawie Rozporządzenia WE nr 261/2004 jest sytuacja, w której lecimy spoza Unii Europejskiej do Unii Europejskiej, z przewoźnikiem lotniczym spoza Unii Europejskiej (np. American Airlines na trasie Chicago – Warszawa) oraz gdy lecimy w ogóle poza obszarem Unii Europejskiej.
Co ważne, do Unii Europejskiej zaliczane są tutaj Gwadelupa, Gujana Francuska, Martynika, Reunion, Majotta, Saint-Martin (Antyle Francuskie), Azory, Madera i Wyspy Kanaryjskie oraz Islandia, Norwegia i Szwajcaria.
Odszkodowanie za opóźniony lot
Skoro już wiemy, jakie loty chronione są przez Rozporządzenie WE nr 261/2004 czas doprecyzować, kiedy lot traktowany jest jako opóźniony. Zgodnie w przyjętym orzecznictwem, każdy lot opóźniony o 3 godziny lub dłużej traktowany jest na równi z lotem odwołanym. Tzw. overbooking i odmowa przyjęcia na pokład samolotu także równoznaczna jest w skutkach z odwołaniem lotu. W takim przypadku przysługuje odszkodowanie finansowe.
Ale od początku.
Jeśli nasz lot opóźniony jest o więcej niż 2 godziny:
- pasażer powinien otrzymać darmowy posiłek i napój (w praktyce linie lotnicze wydają vouchery na posiłki w lotniskowych restauracjach)
- linia lotnicza musi zagwarantować możliwość wykonania telefonu lub wysłania wiadomości, faksu lub maila
- jeśli opóźnienie jest mniejsze niż 3 godziny, nie przysługuje jeszcze odszkodowanie finansowe.
Jeśli lot opóźniony jest o 3 godziny lub więcej:
- pasażer ma prawo jak powyżej (posiłki, telefon)
- pasażerowie mają prawo do odszkodowania w wysokości:
a) 250 EUR dla wszystkich lotów o długości do 1 500 kilometrów;
b) 400 EUR dla wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1 500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1 500 do 3 500 kilometrów;
c) 600 EUR dla wszystkich innych lotów niż loty określone w lit. a) lub b).
Przy określaniu odległości podstawą jest ostatni cel lotu, do którego przybycie pasażera nastąpi po czasie planowego przylotu na skutek opóźnienia spowodowanego odmową przyjęcia na pokład lub odwołaniem lotu.
Jeśli lot jest opóźniony więcej niż 5 godzin:
- wszystko jak powyżej
- pasażer ma prawo do zwrotu pieniędzy za bilet
- jeśli opóźnienie jest tak duże, że konieczny jest nocleg w hotelu, linie powinny pokryć koszt wynajęcia pokoju oraz zapewnić transport pomiędzy hotelem a lotniskiem
Opóźnienie liczymy względem planowanego czasu PRZYLOTU na lotnisko docelowe.
Przykład 1: nasz lot Madryt – Warszawa miał planowane godziny lotu 16:30 – 20:00, długość lotu 3,5 godziny. Na lotnisku w Madrycie opóźnienie wyniosło 2:50 i odlecieliśmy o godzinie 19:20. Z powodu dużego ruchu na lotnisku w Warszawie przylot dodatkowo się opóźnił i wylądowaliśmy o 23:05, czyli 3 godziny 5 minut po planowanym przylocie. Należy nam się odszkodowanie.
Przykład 2: nasz lot Madryt – Warszawa miał planowane godziny lotu 16:30 – 20:00. Na lotnisku w Madrycie opóźnienie wyniosło 3:10 i odlecieliśmy o godzinie 19:40. Pilot nadrobił jednak pół godziny w trakcie lotu, tak że wylądowaliśmy po 3 godzinach o 22:40. Na lotnisku docelowym opóźnienie wyniosło zatem 2:40 – odszkodowanie się nie należy.
Kiedy NIE należy się odszkodowanie?
Czasem opóźnienie lotu lub jego odwołanie spowodowane są czynnikami pozostającymi poza kontrolą przewoźnika. W takim przypadku odszkodowanie nie będzie się należeć. Jakie czynniki można uznać za pozostające poza kontrolą przewoźnika?
Z pewnością będą to:
- złe warunki pogodowe na lotnisku wylotu/przylotu
- strajki
- niestabilna sytuacja polityczna w kraju lądowania
A nie będą to:
- awaria techniczna samolotu
- choroba pilota
- złe warunki pogodowe na wcześniejszej trasie naszego samolotu
Procedura odszkodowania
Jak postępować, gdy chcemy ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lot? Procedura składać się będzie z kilku etapów.
Reklamacja do linii lotniczej
Pierwszym krokiem, jaki należy podjąć, jest napisanie reklamacji do linii lotniczej. W reklamacji opisujemy dokładnie całe zdarzenie, podajemy planowane daty i godziny lotu, rzeczywiste daty i godziny lotu, numer biletu, ewentualny dowód przebukowania biletu, długość opóźnienia. Dobrze mieć pod ręką zdjęcia biletów, voucherów, wyjaśnień pracowników lotniska. W przypadku opóźnień koniecznie róbcie zdjęcia każdego dokumentu!
Linia lotnicza ma 30 dni na ustosunkowanie się do reklamacji. Jeśli na tym etapie nie otrzymamy odpowiedzi (lub odpowiedź będzie negatywna), możemy przejść do kolejnego kroku.
Reklamację składamy najczęściej online, przez formularz dostępny na stronie linii lotniczej. Przykładowo, formularze znajdziecie:
Reklamacja do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego stanowi niejako instancję odwoławczą w sporach pasażerów z liniami lotniczymi. Wykorzystujemy formularz reklamacyjny z oficjalnej strony ULC, dostępny tutaj.
Do skargi należy załączyć:
- Kopię reklamacji skierowanej do przewoźnika – więc kopiujmy koniecznie skargę pisaną do linii lotniczej
- Kopię odpowiedzi udzielonej przez przewoźnika na reklamację – o ile ją otrzymaliśmy
- Kopię potwierdzenia rezerwacji na dany lot
Skargę wnosimy na piśmie, własnoręcznie ją podpisując i wysyłając na adres:
ul. Marcina Flisa 2
Warszawa
woj. mazowieckie
02-247
Polska / Poland
Co dalej? Postępowanie kończy się wydaniem przez Prezesa ULC decyzji administracyjnej, w której Prezes ULC określa zakres naruszenia i termin jego usunięcia. W praktyce, otrzymujemy podstawę do uzyskania w sądzie tytułu wykonawczego i oddania sprawy do komornika.
Ważne! ULC zajmie się tylko sprawami, w których opóźnienie lotu miało miejsce na lotnisku w Polsce. W innym przypadku, należy pisać do odpowiednika ULC w kraju zdarzenia. Jeśli zgłosimy swoją skargę do mimo wszystko do ULC, ten przekieruje ją do właściwego organu (może być konieczne wypełnienie wniosku jeszcze raz).
Pełną listę krajowych urzędów kontroli lotnictwa wraz z adresami email do kontaktu znajdziecie TUTAJ.
Droga prawna – odszkodowanie za opóźniony lot
Równolegle do złożenia skargi w ULC, istnieje możliwość dochodzenia roszczeń na drodze sadowej. Procedura jest długa i skomplikowana, część osób decyduje się zlecić proces wyspecjalizowanej firmie. Trzeba jednak pamiętać, że firmy te pobierają dużą, 25% prowizję od wygranej sprawy. Dobrą informacją jest to, że na początek nie płacimy nic, prowizja jest tyko od wygranej. Jeśli chcecie skorzystać z tego łatwego sposobu załatwienia sprawy, polecam firmę AirCashBack, KLIK.
EDIT (30.07.2018)
Lot z biurem podróży a odszkodowanie za opóźniony lot
W związku z dużą ilością pytań o przypadek, w którym bilety wykupiliście za pośrednictwem biura podróży, precyzuję: odszkodowanie za opóźniony i odwołany lot przysługuje niezależnie od tego, czy zakup biletu został dokonany osobiście czy za pośrednictwem biura podróży. Odszkodowanie należy się od przewoźnika (linii lotniczej) Jak wygląda procedura reklamacyjna – zacząłbym od kontaktu z biurem podróży, które może pomóc w uzyskaniu odszkodowania od przewoźnika (linii lotniczej). Jeśli to się nie uda, piszcie reklamację prosto do linii lotniczej, która miała pierwotnie obsługiwać lot. Nawet jeśli na stronie linii lotniczej nie ma klasycznego formularza na reklamację, poszukajcie zakładki ‚Kontakt’ i napiszcie o swojej sprawie. Jeśli i to nie odniesie skutku, pozostaje walka w sądzie lub zlecenie sprawy jednej z firm zajmujących się uzyskiwaniem odszkodowań lotniczych. Ja polecam firmę AirCashBack, KLIK, bo jest moim zdaniem najtańsza.
Lektura
Dla tych, którzy chcą poznać problematykę dogłębniej, polecam ciekawą książkę dla świadomych konsumentów KLIK.
PS. Wpis zawiera linki afiliacyjne, natomiast nikt nie zapłacił mi za jego napisanie – procedurę starałem się opisać maksymalnie obiektywnie ze swojej strony. Sam kilkukrotnie ubiegałem się (osobiście jak i za pośrednictwem pośrednika) o odszkodowanie za opóźniony lot, udało się, więc dzielę się tą wiedzą z Wami.
Źródła:
http://businessinsider.com.pl/wiadomosci/liczba-pasazerow-na-lotniskach-w-polsce-w-2016-roku/y18b8jc
http://www.ulc.gov.pl/pl/prawa-pasazera
Photo credit:
Alain Bachellier via Foter.com / CC BY-NC-SA
Monika Kostera (urbanlegend) via Foter.com / CC BY-SA
Anne Worner via Foter.com / CC BY-SA
Pomogłem? Zainteresowałem? Doceniasz to, co robię? Podziękuj mi osobiście dołączając do grona fanów na Facebooku - dla Ciebie to jedno kliknięcie, u mnie tyle radości :)
A jeśli jesteś dopiero pierwszy raz na blogu, to najlepiej zacznij od TEJ STRONY
witam, dziekuje za artykuł. Otrzymałam emaila z przeprosinami od przewoźnika za opóźniony lot i rekompensatę w wysokości 200 EUR(piasałam do nich o 400 za osobę) Napisali oni również,, że opóźnienie ww. rejsu było spowodowane okolicznościami, które pozostają poza kontrolą przewoźnika. Stąd też moje pytanie..czy warto napisać do nich odmowę przyjęcia rekompensaty i prośbę o ponowne rozpatrzenie mojej prośby czy lepiej… Czytaj więcej »
Ciężko wyrokować. Jeśli przyznali cokolwiek to pewnie nie są bez winy. Może się jednak tak zdarzyć, że odzyskanie całości należności będzie długotrwałe i drogie.
dziekuję za odpowiedz…najgorsze jest to ze tak naprawde na 100% nie wiem dlaczego tak naprawde byl ten lot opozniony, poniewaz na lotnisku mowa byla o zapsutym samolocie, natomiast w samolocie stewart powiedzial ze pilot byl chory i musieli znalezc kogos na zastepstwo…ehhh jeszcze mam troche czasu na zastanowienie
Ja też najpierw dostałam po 200 EUR a powinno być 250. Odwołałam się i przyznali 250 z tym, że już prawie 3 m-ce czekam na wypłatę! 🙁
mozna wiedziec jak napisalas odwolanie, czym argumentowalas?
Dostałam odszkodowanie od linii egipskich Air Cairo za opóźniony lot z Warszawy do Marsa Alam w dniu 2018-09-01, dzięki tym informacjom. Początkowo skierowali mnie do pośrednika, gdzie zaproponowano mi jako ugodę po 300 EU za osobę. Ja domagałam się pełnej kwoty czyli po 400 Eu. Długo trwała korespondencja z Kairem, koniec końców odszkodowanie mi wypłacono bez żadnej decyzji.
Cieszę się że pomogłem, dziękuję za relację.
Witam, Bardzo dziękuję za fantastyczny artykuł. Zainspirował mnie i dodał odwagi, żeby wreszcie zmierzyć się z moją sprawą odkładaną od miesięcy :-). W dniu 01/05/2018 o godz. 3.05 mieliśmy lecieć z Katowic na Zakynthos. Wycieczka była wykupiona w biurze podróży. W dniu 30/04/2018 o godz. 13.30 otrzymałam sms-a, że lot jest przełożony na g. 8.30 a więc ponad 5 godzin.… Czytaj więcej »
Jaki formularz dokładnie użyłaś? Jak najbardziej należy Ci się odszkodowanie. Załącz informacje o tym kiedy był lot, na kiedy został odwołany, jeśli masz maile potwierdzające, to je dodaj. Najlepiej po angielsku, choć formularz jest też dostępny w wersji polskiej.
Pozdrawiam i powodzenia!
Dziękuję za odpowiedź. Użyłam formularza jaki jest wskazany w tym artykule. Wybrałam oczywiście wersję polską. Przeszłam wszystkie kroki, wskazałam dane osób podróżujących (4os) , wysłałam formularz a potwierdzenia wydrukować nie można było. Nie mam więc dowodu na to , że to wysłałam i o jakiej treści. Myślałam że może dostanę go na maila w formie załącznika ale też nie. W… Czytaj więcej »
Witam proszę o info czy jest szansa na odzyskanie odszkodowania za opóźniony lot w przypadku gdy przewoźnik ogłosił sądową upadłość a w dalszej kolejności procedurę przyśpieszonej likwidacji spółki; konkretnie chodzi o linie Small Planet; w czerwcu 2018r leciałam tymi liniami z Albanii do Katowic lot był opóźniony 3,5 godz. i do tej pory nie uzyskałam odszkodowania.
Amelia
Nie podejmuję się wyrokować. Osobiście w takim przypadku zleciłbym prowadzenie sprawy pośrednikowi.
Dzień dobry, lecialem niedawno z grupą znajomych do Włoch i nasz lot był opóźniony ponad 4 godziny. Mamy już potwierdzenie od linii lotniczych. Czy każdy z nas musi osobno złożyć wniosek o odszkodowanie czy mogę to zrobić ja za wszystkich? Bilety dla 6 osób kupowalismy jednocześnie jako jeden zakup i jedna rezerwacja.
Najlepiej złożyć osobno, o ile nie istnieje specjalny formularz pozwalający na zgłoszenie grupowe.
Witam , Mam pytanie .25 września b.r. o godz.14.25 miał się odbyć planowy lot do Kos z Gdańska ( wycieczka kupiona przez biuro podróży )> Lot początkowo został opóźniony o 2 godz ,po 2 godz gdy bylismy ju z w samolocie po wszystkich instrukcjach bezpieczeństwa i nagle kapitan ogłosił ze danego dnia nie wylecimy . Nikt( z obsługi samolotu ,lotniska… Czytaj więcej »
W przypadku odmowy wypłaty odszkodowania masz dwa wyjścia, napisać do ULC albo zlecić sprawę pośrednikowi. Pozdrawiam!
Naprawde dobrze i rzeczowo napisana strona.
Mój problem a właściwie mój meża i 4letniej córki dotyczy ENTERAIR.Lot miał być z Kos do Poznania w sobote o 16.45 przełożono na 4.30 w niedziele.Zostaliśmy poinformowani przez biuro Tui trzy dni przed niestety nie zapewnili nam nawet przedlurzenia pobytu w hotelu w Grecji musieliśmy sami zapłacić 70euro za pokuj.
Gdzie pisać?
Wszystko jest w artykule i komentarzach.
Wysłałam skargę do LOT online, ale nie skopiowałam tej strony. Oznacza to, że po ponad 30 dniach braku odpowiedzi i tak nie mogę skarżyć do ULC, bo nie mam tej kopii…
Dzień dobry, złożyliśmy odwołanie od negatywnej decyzji Enter Air (powołali się na złe warunki pogodowe na poprzedniej trasie samolotu) do ULC. Jak długo czeka się na decyzję Prezesa ULC?
Pozdrawiam i dziękuję za świetny i bardzo pomocny artykuł.
Pozdrawiam
Witam,
Sprawa może się ciągnąć nawet rok – ciężko stwierdzić. W moim przypadku niemiecki odpowiednik ULC myśli już prawie rok…
Witam, chciałam uściślić- wykupiłam wakacje do Turcji. Planowany lot z Katowic miał być o godzinie 1:20, przez awarię samolotu przesunięto go na godzinę 9:00- to prawie osiem godzin opóźnienia. Rozumiem, że mogę starać się o te 400 euro ale czy dodatkowo ( skoro opóźnienie przekroczyło ponad 5 godzin) mogę również dodatkowo domagać się zwrotu pieniędzy za bilet? (właściwie nie wiem… Czytaj więcej »
Nie, zwrot za bilet przysługuje jako opcja jeśli rezygnuje się z lotu.
Cześć, orientujesz się czy w Lufthansie wystarczy wypełnić formularz internetowy, który wyświetla sie po kliknięciu podanego w artykule linku? Pozdrawiam
Wystarczy.
niestety link jest nieaktualny, wyświetla się: „We’re sorry but the page you requested could not be found”.
Lot Lufthansy odwołany. Przebookowany na pozniejsza godzine i inna trase. Do miejsca docelowego – Kairu 12 godzin opoznienia. Czy walczy rowniez o zwrot kosztow biletu? Czy na stronie lufthansy wystarczy wypełnic dane i krotka informacje o co chodzi w podanym przec ciebie linku?
Witam. Przwszukalam cały internet no i w końcu, po tygodniu, trafiłam na dobrze napisany artykuł co robić w przypadku opóźnienia lotu 🙂 dziękuję 🙂
czy z tego wynika, że mogę najpierw sama złożyć reklamację do linii lotniczych, a jeżeli odmówią mi wypłaty, mogę skierować sprawę np. do AirCashBack? Dziękuję i pozdrawiam
Dziękuję! Jest dokładnie tak jak piszesz.
Pozdrawiam
Dziękuję 🙂 to w takim razie tłumacze na angielski treść reklamacji i wysyłam do Travel service.
Dostałam pozytywną odpowiedź – zaproponowali 200 EUR na osobę. Max było 250 euro. Jak Pan myśli, pisać odwołanie o 250 euro czy przyjąć to co dają? Dziękuję
Czy otrzymała Pani przelew w terminie, do którego się zobowiązali? Zastanawiam się nad zaakceptowaniem rekompensaty ale nie wiem czy nie chcą mnie wysłać na drzewo.
Jeszcze nie dostałam przelewu
Napisałam odwołanie i przyznali 250 EUR na osobę. 18 grudnia napisali że przekazują sprawę do Czech celem wypłaty. Do dzisiaj nie mam pieniędzy 🙁
Witam,
bardzo dobry artykuł. Naprawdę spora porcja przydatnych informacji! Dzięki za to.
Dzięki, polecam się na przyszłość!
Witam.Złożyłam reklamację dotyczącą opóznionego lotu czarterowego z ANTALYI do KATOWIC 0 5,5h linII ENTER AIR.Przewożnik twierdzi że zaistniały nadzwyczajne okoliczności jednakże proponuje ugodę w kwocie 120 euro od osoby.Czy przystać na taką propozycję.Dziękuję za odpowiedż.
Można się nad tym zastanowić. Czy przewoźnik wskazał jakie to były nadzwyczajne okoliczności?
Witam.Przewoznik nie wskazał jakie to były konkretnie nadzwyczajne okoliczności powołał się tylko narozporządzenie WE nr261/2004 Motyw 14 o nadzwyczajnych okolicznościach.Pozdrawiam.
Jeśli to był lot bezpośredni, to przysługuje Ci teoretyczne odszkodowanie 400 EUR. Przewoźnik dobrowolnie nie wypłaci więcej niż 120 EUR. Opcje masz dwie – akceptujesz pewne, ale niskie odszkodowanie 120 EUR albo jesteś zmuszona walczyć z przewoźnikiem w sądzie, czyli odpalić około 25-30% pośrednikom. Masz albo pewne 120 EUR od ręki albo niepewne ~300 EUR za kilkanaście miesięcy po zakończeniu… Czytaj więcej »
Witam.Złożyłem reklamację dotyczącą opóżnionego lotu czarterowego z ANTALYI do KATOWIC o 5,5h liniI ENTER AIR.Przewożnik tłumaczy się nadzwyczajnymi okolicznościami jednakże proponuje ugodę w kwocie 120 euro od osoby.Czy waro zdecydować się na takie rozwiązanie ,dziekuję za odpowiedż.
To już musisz sam ocenić, jakie były to dokładnie okoliczności?
Witam. Chcę złożyć reklamację do linii lotniczych LOT z powodu odwołania lotu z tym że na ich stronie nie ma formularza do wypełnienia. W jakiej formie mogę złożyć reklamację? gdzie zdobyć formularz? przesłać na maila czy adres kontaktowy? z góry dziękuję za odpowiedź.
Cześć, formularz dostępny jest tu: KLIK.
Mam pytanko, otóż złożyłam reklamację dotyczącą opóźnionego lotu i po 30 dniach otrzymałam informację, że moja reklamacja została przesłana dalej w celu wyjaśnienia sytuacji. Czy można to uznać za odpowiedź na reklamację czy przewoźnik w ciągu tych 30 dni ma obowiązek udzielić konkretnej odpowiedzi czy odszkodowanie przysługuje czy nie?
Ja bym jeszcze spokojnie poczekał.
Witam,
bardzo dobry artykuł. Duża porcja przydatnej wiedzy.
Co jednak w przypadku, gdy robak wszedł do rurki, która odpowiada za pomiar ciśnienia?
Miałem taki przypadek, jednak firma lotnicza tłumaczy to okolicznościami niezjawionymi przez nią.
Pozdrawiam
Piotrek
Jeśli linia lotnicza odmawia wypłaty odszkodowania pozostaje pisać skargę do ULC lub zlecić poprowadzenie sprawy sądowej pośrednikowi (albo jedno i drugie, te dwie drogi nie wykluczają się).
ok, rozumiem tylko czy taki robak jest „okolicznościami niezawinionymi przez linię lotniczą”. Nie jest to niestety polski przewoźnik tylko niemiecki.
Podam zbliżony przykład. Zgodnie z orzecznictwem „zderzenie z ptakiem” jest okolicznością nadzwyczajną, niezawinioną przez przewoźnika i nie jest podstawą do ubiegania się o odszkodowanie. Robak może być potraktowany podobnie.
Witm, bardzo dobrze napisany artykuł, jasno i klarownie wyjaśnione co i jak. Niemniej mam kilka pytań. Jak rozumiany jest czas przylotu? Czy to moment, w którym samolot dotyka podwoziem lotniska czy może otwarcie drzwi samolotu? Po wylądowaniu w Katowicach oczekiwaliśmy na podstawienie schodów i opuszczenie samolotu przez około 20 minut a to może przechylić szale czasu z przypadku „ponad 3… Czytaj więcej »
Cześć. Czas przylotu liczony jest jako moment dotknięcia podwoziem płyty lotniska. Formularz powinieneś znaleźć albo na stronie ULC albo przewoźnika. W przypadku Wizzair szukaj na stronie przewoźnika. Nie ma znaczenia w jakim języku złożysz wniosek, o ile formularz jest po polsku to możesz go złożyć po polsku.
dziękuję
Uszanowanko Wszystkim, Dnia 16 lipca 2018 leciałem LOTem z Krakowa do Frankfurtu przez Warszawe. Dolecialem do Warszawy, ale lot do Frankfurtu (LO381) o godz. 7:45 został odwołany. Na stanowisku transferowym LOTu zmieniono mi bilet na Katowice, skąd miałem lecieć Lufthansą (‚LOT operated by Lufthansa’; LO5358, LH1357), o godz. 14:40 w końcu do Frankfurtu. Niestety, w Katowicach, już na pasie startowym,… Czytaj więcej »
Cześć Moim zdaniem na pewno należy Ci się odszkodowanie od LOTu – to oni byli od początku do końca organizatorem Twojej podróży, w tym tej przesiadkowej. Jeśli chodzi o Lufthansę, bardzo ciekawy przypadek. Nie jestem pewien, może ktoś z Czytelników miał już podobne doświadczenie? Kto przebookował Ci lot w Katowicach i organizował nocleg? Lufthansa czy LOT? Jeśli Lufthansa, to ja… Czytaj więcej »
Dzięki za szybką reakcję.
Lot przebookowała i nocleg organizowała Lufthansa, zresztą bardzo sensowna babka tym się zajmowała, w odróżnieniu od stanowiska LOTu, gdzie zostaliśmy (wszyscy pasażerowie), potraktowani ‚odpychowo’ („nie nasza sprawa, lot był Lufthansy”), pomimo że bilety mieliśmy LOTowskie.
Pisz reklamację do obu. I daj znać jak rezultat, sam jestem ciekaw.
Uszanowanko Wszystkim, Mam pierwsze odpowiedzi. LOT stwierdził, że odpowie merytorycznie na moją reklamację wtedy, kiedy dokonam cesji praw do odszkodowania, i że odpowiedź skierują do mego pełnomocnika, tj. firmy AirHelp. Dziwne to o tyle, że nie wspominałem ani słowem o pełnomocnikach, cesjach, firmach pośredniczących. Najwyraźniej nasz ‚narodowy przewoźnik’ nagania klientów obcemu kapitałowi;-) Lufthansa odpowiedziała bardzo delikatnie, informując mnie, że wg… Czytaj więcej »
Popieram. I jestem w szoku że LOT proponuje pośrednika, to się do gazety nadaje! Jeśli będzie potrzeba chętnie nagłośnię to dalej. Informuj.
Info z ostatniej chwili: Lufthansę trochę przycisnąłem, po czym otrzymałem maila z informacją, że podzielają jednak moją argumentację i wypłacają odszkodowanie. Kilka dni temu wpłynęło na moje konto. Moim zdaniem zachowali się bardzo elegancko, w odróżnieniu od Lotu, który brnie dalej w zaparte. Sytuacja z Lotem jest taka, że człowiek, który kupował dla mnie bilet, kliknął w jakiąś informację podczas… Czytaj więcej »
Misza, sprawa rozwiązana pozytywnie. Pomogła reklamacja do ULC. Po trzech tygodniach otrzymałem maila od LOTu, że ponownie przeanalizowali moją reklamację i odszkodowanie jednak mi się należy. Pełnomocnictwo, którego rzekomo udzieliłem firmie Airhelp, okazało się już nie być przeszkodą.
Dziękuję Ci z wsparcie i pomoc!
Brawo!!! Dobra robota 😉
Witam
Dnia 09.08.2018 miałam zaplanowany lot na godz. 21,25 na Madagaskar. Wylecieliśmy dopiero o 3 rano. Bilet miałam wykupiony przez Biuro natomiast przewoźnikiem były linie lotnicze Blue Panorama. Nie mogę odszkukać ich strony aby wysłać emaila jak również nie wiem w jakim języku mam do nich napisać ( linie są włoskie)
Ta sama linia 9.11.2018 ,ale z Nosy Be. Samolot z Warszawy spóźnia się o godzinę.dwie godziny trzymają nas w salce odlotów/nie wszyscy z około 250 pasażerów mieli miejsca siedzące i godzinę w samolocie na rozgrzanej płycie lotniska.Planowany wylot 7.55CET,rzeczywisty 10.45CET-planowany przylot do Warszawy 17.55,po opóźnionym starcie około 21. O 19.30 pilot poinformował,że w związku z silnym wiatrem musi zatankować w….… Czytaj więcej »
Leciałam tym samym lotem, ja z mężem i znajomymi, nie mam odpowiedzi od linii
W styczniu wysłałem skargę do ULC. Tydzień temu zapytałem jaka jest decyzja,dostałem odpowiedź,że mają dużo spraw i okres oczekiwania to 6 miesięcy.
Witam pismo o odszkodowanie za opóźniony lot liniami nouvelair to mailowo wysyłać czy poleconym i czy można w języku polskim? Czy musi być po angielsku aha czy mogę pobrać gotowy formularz czy opisać sytuację lot Warszawa monastir 22 lipca 2018r. Dzięki z góry za odp bo nigdzie nic nie mogę znaleźć. Te linie nie mają swojego formularza jest tylko mail… Czytaj więcej »
Napiszcie mailowo po angielsku.
Pozdrawiam.
Witam, lecieliśmy liniami nauvelair również 22 lipca 2018 roku tylko że z Katowic do Monastiru, Lot również był opóźniony. Wysłaliśmy maila o odszkodowanie, po angielsku na maila call.center@nouvelair.com.tn i do dzisiaj niestety cisza… zaraz po przesłaniu maila otrzymaliśmy info zwrotną, że maila odczytali, ciekawe czy cokolwiek odpowiedzą… Gdyby udałoby się Tobie Agnieszko cokolwiek ustalić z tymi liniami proszę napisz.
Pozdrawiam
Mi też nic nie odpisali już miesiąc temu wysłałam wiadomość do lini . Miałam też lot 22.07 tylko że z Monastir do Katowic
Czy udało się Pani uzyskać jakąś odpowiedź od linii? Również jesteśmy po opóźnionym locie i chcielibyśmy rozpocząć procedurę reklamacyjna. Z góry dziękuję za odp.
Witam, jakiś tydzień temu został odwołany lot do Gdańska z Belfastu niestety wszyscy chcą odemnie informacje o odwołanym locie – potwierdzenie z lini lotniczych w tym przypadku Ryanair ( oczywiście ) czy jest szansa na otrzymanie takiej informacji droga mailowa czy tylko listownie ?? Ktoś coś 🙂 z góry dziękuje za info Moni
A jak Ty dowiedziałaś się o tym że lot jest odwołany?
Czekałam 12 h na lotnisku najpierw wpuszczono nas do samolotu ale kazano wysiąść bo podobno koło samolotu było uszkodzone , kazano nam czekać na lotnisku po kilku godzinach znów nas wpuszczono na pokład ale pilot nie chciał lecieć wiec lot odwołano – dopiero na następny dzień był lot
Powinnaś dostać automatyczne powiadomienie z Ryanair drogą mailową. Przepatrz wszystkie maile od nich, bo treść tego potwierdzenia jest trochę nieoczywista. Jeśli nie ma nic, to napisz do nich maila z prośbą o potwierdzenie, przez formularz kontaktowy. Odpisują.
Sprawdziłam wszystko nie ma a na odpowiedz czekam już tydzień i nic 🙁 może wysłałam na złego maila – ma ktoś namiar
Mój lot byl odwołany, na lotnisku skorzystalam z przebukowania lotu na dzień następny, zapewniono mi transport do zaoferowanego hotelu, wyżywienie i następnego dnia transport z hotelu na lotnisko. Moje pytanie co mam wpisac na stronie 2 formy UE 261 jako szczegóły uzasadnionych wydatków poniesionych podczas oczekiwania na lot Ryanair? Nie poniosłam dodatkowych wydatków a jeśli nie wpisze nic nie mogę… Czytaj więcej »
To napisz „brak wydatków dodatkowych” lub podobnie. Byle wysłać formularz.
Co jak minął miesiąc odkąd dostałem maila z LOTu ze zarejestrowali moja reklamacje, a odpowiedzi brak?
Zadzwoń do nich, zapytaj jaki jest status. Czasem może być kilka dni opóźnienia.
Witam.Ja miałem opóźnienie 8 godzin. Wylot do Tunezji /Monastyru/ był zaplanowany na 8.07.2018 na godz.22.00 .Wylecielismy 9.07.2018 o godz.6.00.Linie lotnicze Nouvelair.Brak informacji na lotnisku o przyczynach opóźnienia /dezinformacja/.O godz.3.00 podano dopiero przypuszczałam godz.wylotu.Chciałem sam spróbować składać reklamacje,tylko nie umiem znaleźć droku reklamacyjnego ani strony linii lotniczych Nouwelair
My też szukamy jakiejś informacji
Napiszcie do nich przez formularz kontaktowy : https://m.nouvelair.com/en/content/contact-us
Witam my mieliśmy opóźnienie 5 godzin też liniami nouvelair z Warszawy do monastir 22 lipca 2018r też chcę pisać maila przez kontakt tylko, zastanawiam się po angielsku czy po polsku mogę i mailowo czy listownie? Może Pan się podzielić jak Pan pisze.?
Dzień dobry,
a co w sytuacji , gdy w ogóle zmieniono przewożnika i tym samym trasę lotu??
Zamiast lecieć do Bangkoku przez Paryż (1,5 h oczekiwania na kolejny lot) , polecieliśmy przez Amsterdam , gdzie czekaliśmy 3 h na następny samolot. Czy mamy prawo do odszkodowania???
Liczy się to, czy do miejsca docelowego dotarłaś z ponad 3-godzinnym opóźnieniem.
Dzień dobry,
mój lot wylądował ponad 3h póżniej na lotnisku docelowym. Złożyłam więc wniosek do Rayanair na który oczywiście otrzymałam negatywną odpowiedz. Zrobiłam to jednak przed przeczytaniem porad( przede wszyskim tej strony ) i w reklamacji ani nie napisałam nic w uwagach ani nie zrobiłam kopii. Jak mam zatem teraz to przesłać do ULC?
Proszę załączyć przynajmniej negatywną odpowiedź Ryanair i dowody w postaci rezerwacji, biletów, wydatków itp.
Dzień dobry miałem opóźniony lot o 5 godzin, w tym ponad godzinne opóźnienie wylotu z Poznania następnie złe warunki atmosferyczne i zamknięcie lotniska w Antaly oraz brak odpowiedniego zapasu paliwa w samolocie zmusiły pilota do lotu na lotnisko zapasowe w celu uzupełnienia paliwa. Po wylądowaniu na lotnisku zapasowym pilot zakomunikował, że lotnisko w Antaly jest już otwarte i po tankowaniu… Czytaj więcej »
Oczywiście! Brak paliwa nie jest sytuacją nadzwyczajną i przewoźnik nie może się bronić w ten sposób przed wypłatą pieniędzy.
Samolot do USA mam opóźniony ponad 5 godzin.
Czy to znaczy ze mogę się ubiegać o 600 Euro odszkodowania + zwrot kosztów biletu?
Polskie Linie Lotnicze
Liczy się czas przylotu do miejsca docelowego. Jeśli opóźnienie będzie dłuższe niż 3 godziny to przysługuje odszkodowanie (ale nie zwrot kosztów biletu, jeśli będziesz jednak leciał).
Witam,mam pytanie czy moge starac się o odszkodowanie podwojne, jeśli samolot spóźnił się ponad 5 godzin a po przybyciu okazało się że pilot nie wyraził zgody ze względu na zbyt dużą liczbę dzieci aby wszyscy lecieli (szukano 3 rodzin chętnych ,nikt się nie zgłosił ) wiec zostaliśmy wytypowania bez naszej zgody na pozostanie i lot pozniejszy ( kolejne 6 godzin… Czytaj więcej »
Moim zdaniem to tylko jedno odszkodowanie. Dla pewności możesz spytać jeszcze w AirCashback.
Witam, mam pytanie, czy jeżeli mam bilet, numer lotu oraz godziny wylotu i przylotu ale nie mam zdjęcia niczego co udowadnialo by opóźnienie, to mogę starać się o odszkodowanie, czy wgl konieczne jest np zdj ekranu pokazujacego opóźnienie, czy da się inaczej udowodnic że takie opóźnienie było?
Witam
Oczywiście możesz starać się o odszkodowanie, czasy przylotu i odlotu są rejestrowane. Wystarczy Twoje oświadczenie o opóźnieniu podczas składania wniosku o odszkodowanie.
Witam 😉 proszę poratujcie dobrą radą, 27.05 mamy wylot do Turcji, połasiliśmy się na Tui bo lot był zaplanowany na 5 rano, czyli uwzględniając opóźnienie o kilka godzin to i tak nie było by źle ALE Tui już opóźniło lot na 21.45, co możemy zrobić w takiej sytuacji? Szczerze jestem załamana bo lecimy z rocznym synkiem i w dodatku całą… Czytaj więcej »
Witaj!
Niestety odszkodowanie nie należy się, gdy pasażer został poinformowany o odwołaniu lotu najpóźniej 14 dni przed planowanym czasem odlotu…
A co jeśli biuro podróży powiadomiło mnie o zmianie lotu na 10 godzin przed planowanym wylotem? W sumie do lotniska mam 470 kilometrów i byłem już w drodze.
O ile opóźnił się przylot do miejsca docelowego?
Mieliśmy być na miejscu o godz. 08:20 w dn. 03.07.2018 a byliśmy o godz. 00:15 dn. 04.07.2018
Biuro zmieniło całkowicie przewoźnika i godzinę wylotu przestawiając przy tym czas wylotu i powrotu.
Jeszcze jedno lot był do Egiptu miał się odbyć liniami ENTER AIR zmieniono na TRAVEL SERVICE przez co cały pobyt na miejscu miał być od dn. 03.07. g. 08:20 do 17.07. 09:10 a był od 04.07. g. 00:15 do 18.07 g. 01.10 są to godziny przylotu i odlotu. Wiązało się to ze zmianami w rezerwacjach parkingu i terminu urlopu oraz… Czytaj więcej »
Cześć. Odszkodowanie za opóźniony i odwołany lot przysługuje niezależnie od tego, czy zakup biletu został dokonany osobiście czy za pośrednictwem biura podróży. Odszkodowanie należy się od przewoźnika (linii lotniczej) Jak wygląda procedura reklamacyjna – zacząłbym od kontaktu z biurem podróży, które może pomóc w uzyskaniu odszkodowania od przewoźnika (linii lotniczej). Jeśli to się nie uda, napisz reklamację prosto do linii… Czytaj więcej »
Dzięki za podpowiedź. Wysłałem właśnie reklamację do biura podróży (TUI Polska) i poczekam co odpowiedzą. Nie pisałem, czego żądam, czekam na ich propozycję rozwiązania sprawy. Jak coś odpowiedzą to się odezwę.
super artykuł! polecam też artykuł prawniczy: https://www.eporady24.pl/szanse_na_odszkodowanie_za_opozniony_lot,pytania,4,54,14708.html zawsze warto poczytać specjalistów bo odwołane loty to niemal codzienność a mało kto stara się o kaskę któ®a się należy 😉
Witam
Mam pytanie czy należy się odszkodowanie za opóźniony lot o 17 godzin? 18-09-2017 mieliśmy wylecieć z lotniska na Fuerteventurze do Katowic. Na pasie startowym popsuł się inny samolot przez co zamknięto całe lotnisko. Nasz lot opóźnił się o 17 godzin. Dostaliśmy odmowną odpowiedź od przewodnika, że to nie było z ich winy i nie należy nam się odszkodowanie.
Opóźnienie, które powstało z przyczyn niezależnych od przewoźnika nie stanowi podstawy do wypłaty odszkodowania. Tym niemniej, ocena tego co jest, a co nie jest przyczyną niezależną od przewodnika jest płynna. Osobiście w momencie otrzymania odmowy od przewoźnika zleciłbym dalsze prowadzenie sprawy wyspecjalizowanej firmie, oni pobierają wynagrodzenie tylko od wygranych spraw więc niczym nie ryzykujesz. Zobacz na przykład TUTAJ, to jest… Czytaj więcej »
Witam. Lot z Lublina do Londynu opóźniony przez Wizz Air o 6 h. Pierwsza odpowiedź negatywna. Po skierowaniu skargi do ULC szybki meil z propozycja ugody po 400 E dla 2 osób dorosłych. 2 dzieci zostało pominięte. ULC sprawę ma zakończyć do 28.02.2018. Nie zamierzam zgadzać się na to 800E.
Bardzo słusznie, warto walczyć o swoje! Z drugiej strony, nie znam wykładni prawa dotyczącej odszkodowania za nieletnich. Do doczytania.
Myślę, że tak powiem, że nie przewalę tych 800 E. Wizz Airr oczywiście pisze, że one się nie należą ale ze względu na dobrą wspólpracę przyznają. gdyby sie według przepisów nie należało to by chyba dla 2 osób nie wypłacali??? Czekam na decyzję ULC.
Istotne jest, w jakim wieku były dzieci w momencie podróży. Nie ma możliwości dochodzenia odszkodowania dla dziecka poniżej 2 lat, które podróżowało samolotem nieodpłatnie, w innym przypadku odszkodowanie się należy.
witam,skrócono nam wakacje o 19 godzin,ponieważ przy zakupie wycieczki planowany wylot z Poznania był na 10,10 a faktycznie odbył się o 14,10 a powrót z Burgas planowany był na 19,50 a faktycznie był o 14 godzin wcześniej czyli o 5,20 .Chciałabym napisać do urzędu lotnictwa cywilnego i do biura Tui ale potrzebuję pomocy,może ktoś pomóc?Pozdrawiam
Zacząć trzeba od reklamacji u przewoźnika – czyli zakładam biura TUI. Proszę sprawdzić adres biura i opisać całą sytuację. Reklamacja z tytułu opóźnienia lotu będzie zapewne uzasadniona w przypadku wylotu z Poznania. Dopiero w przypadku braku odpowiedzi/odmowy ze strony przewoźnika można kontaktować się z Urzędem Lotnictwa Cywilnego – link znajduje się w treści artykułu, tam też znaleźć można formularz. W… Czytaj więcej »
Wniosek o odszkodowanie w pierwszej kolejności należy złożyć u przewoźnika, a kiedy przewoźnik odmówi wypłaty należności, pasażer ma prawo złożyć skargę w urzędzie właściwym dla kraju, w którym nastąpiło opóźnienie lub odwołanie lotu. Można to zrobić na własną ręką, a jeśli ktoś chce uniknąć często żmudnej procedury z tym związanej, może zlecić sprawę wyspecjalizowanej firmie. Warto walczyć o swoje prawa.
Jeżeli opóźnienie zdarzyło się na zagranicznym lotnisku, też można napisać do naszego krajowego ULC, a on skieruje sprawę do właściwego zagranicznego.
To prawda, ale to strata czasu. Organ zagraniczny i tak poprosi o uzupełnienie swojego formularza, który różni się od formularza ULC.
hej
jeśli składamy reklamację do zagranicznego ULC, to w jakim języku?
mieliśmy opóźniony lot z Teneryfy, więc składam do Hiszpanii, wniosek wypełnić po angielsku?
dzięki za [pomoc
Hej
Tak, zazwyczaj jest możliwość pobrania wniosku w języku angielskim. Ja osobiście reklamowałem z niemieckim ULC i składałem wniosek po angielsku. Zobacz czy na hiszpańskiego stronie ULC jest możliwość pobrania formularza w języku hiszpańskim.
U mnie lot był opóźniony z Bolonii do Frankfurtu. Na stronie włoskiego odpowiednika ULC nie mogę znaleźć formularza…Mogę prosić o pomoc
Niestety, tylko po włosku https://www.enac.gov.it/passeggeri
Cześć
Ten niemiecki wniosek składałeś do LBA (Luftfahrt-Bundesamt) czy do jakiegoś innego urzędu?
Do LBA.