Odszkodowanie za opóźniony lot – formularz, wniosek, porady

odszkodowanie za opóźniony lot
Czy w przypadku opóźnienia lotu jesteśmy zdani na samych siebie?

Transport lotniczy staje się wśród Polaków coraz bardziej popularny. Coraz chętniej korzystamy z samolotu nawet na krótkiej trasie. Więcej podróży lotniczych oznacza też niestety większą ilość lotów opóźnionych i odwołanych. Polscy podróżni ciągle nie są do końca świadomi swoich praw – a te sa identyczne z prawami każdego obywatela Unii Europejskiej. Kiedy przysługuje nam odszkodowanie za opóźniony lot, kiedy za odwołany lot, jak traktować tzw. overbooking? Zapraszam do lektury.

Podstawa prawna – jakie loty?

Zacznijmy od najważniejszego – komu i w jakich przypadkach należy się odszkodowanie. Podstawę prawną do uzyskania odszkodowania za odwołany lub opóźniony lot stanowi Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylające rozporządzenie (EWG) nr 295/91.

Odszkodowanie za opóźniony lot przysługuje zgodnie z tym rozporządzeniem:

  • w przypadku wszystkich lotów na terenie Unii Europejskiej, bez względu na przewoźnika
  • w przypadku lotów z UE do kraju spoza UE, bez względu na przewoźnika
  • w przypadku lotów z kraju spoza UE do UE, obsługiwanych przez linie lotnicze z UE

Jak widzimy, jedynymi przypadkami, w którym NIE przysługuje odszkodowanie na podstawie Rozporządzenia WE nr 261/2004 jest sytuacja, w której lecimy spoza Unii Europejskiej do Unii Europejskiej, z przewoźnikiem lotniczym spoza Unii Europejskiej (np. American Airlines na trasie Chicago – Warszawa) oraz gdy lecimy w ogóle poza obszarem Unii Europejskiej.

Co ważne, do Unii Europejskiej zaliczane są tutaj Gwadelupa, Gujana Francuska, Martynika, Reunion, Majotta, Saint-Martin (Antyle Francuskie), Azory, Madera i Wyspy Kanaryjskie oraz Islandia, Norwegia i Szwajcaria.

odszkodowanie za opóźniony lot
Pierwszym krokiem w procedurze odwoławczej jest zdefiniowanie trasy i przewoźnika.

Odszkodowanie za opóźniony lot

Skoro już wiemy, jakie loty chronione są przez Rozporządzenie WE nr 261/2004 czas doprecyzować, kiedy lot traktowany jest jako opóźniony. Zgodnie w przyjętym orzecznictwem, każdy lot opóźniony o 3 godziny lub dłużej traktowany jest na równi z lotem odwołanym. Tzw. overbooking i odmowa przyjęcia na pokład samolotu także równoznaczna jest w skutkach z odwołaniem lotu. W takim przypadku przysługuje odszkodowanie finansowe.

Ale od początku.

Jeśli nasz lot opóźniony jest o więcej niż 2 godziny:

  • pasażer powinien otrzymać darmowy posiłek i napój (w praktyce linie lotnicze wydają vouchery na posiłki w lotniskowych restauracjach)
  • linia lotnicza musi zagwarantować możliwość wykonania telefonu lub wysłania wiadomości, faksu lub maila
  • jeśli opóźnienie jest mniejsze niż 3 godziny, nie przysługuje jeszcze odszkodowanie finansowe.

Jeśli lot opóźniony jest o 3 godziny lub więcej:

  • pasażer ma prawo jak powyżej (posiłki, telefon)
  • pasażerowie mają prawo do odszkodowania w wysokości:

a) 250 EUR dla wszystkich lotów o długości do 1 500 kilometrów;

b) 400 EUR dla wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1 500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1 500 do 3 500 kilometrów;

c) 600 EUR dla wszystkich innych lotów niż loty określone w lit. a) lub b).

Przy określaniu odległości podstawą jest ostatni cel lotu, do którego przybycie pasażera nastąpi po czasie planowego przylotu na skutek opóźnienia spowodowanego odmową przyjęcia na pokład lub odwołaniem lotu.

Jeśli lot jest opóźniony więcej niż 5 godzin:

  • wszystko jak powyżej
  • pasażer ma prawo do zwrotu pieniędzy za bilet
  • jeśli opóźnienie jest tak duże, że konieczny jest nocleg w hotelu, linie powinny pokryć koszt wynajęcia pokoju oraz zapewnić transport pomiędzy hotelem a lotniskiem
odwołanie lotu odszkodowanie
Przymusowa nocka na lotnisku…

Opóźnienie liczymy względem planowanego czasu PRZYLOTU na lotnisko docelowe.

Przykład 1: nasz lot Madryt – Warszawa miał planowane godziny lotu 16:30 – 20:00, długość lotu 3,5 godziny. Na lotnisku w Madrycie opóźnienie wyniosło 2:50 i odlecieliśmy o godzinie 19:20. Z powodu dużego ruchu na lotnisku w Warszawie przylot dodatkowo się opóźnił i wylądowaliśmy o 23:05, czyli 3 godziny 5 minut po planowanym przylocie. Należy nam się odszkodowanie.

Przykład 2: nasz lot Madryt – Warszawa miał planowane godziny lotu 16:30 – 20:00. Na lotnisku w Madrycie opóźnienie wyniosło 3:10 i odlecieliśmy o godzinie 19:40. Pilot nadrobił jednak pół godziny w trakcie lotu, tak że wylądowaliśmy po 3 godzinach o 22:40. Na lotnisku docelowym opóźnienie wyniosło zatem 2:40 – odszkodowanie się nie należy.

Kiedy NIE należy się odszkodowanie?

Czasem opóźnienie lotu lub jego odwołanie spowodowane są czynnikami pozostającymi poza kontrolą przewoźnika. W takim przypadku odszkodowanie nie będzie się należeć. Jakie czynniki można uznać za pozostające poza kontrolą przewoźnika?

Z pewnością będą to:

  • złe warunki pogodowe na lotnisku wylotu/przylotu
  • strajki
  • niestabilna sytuacja polityczna w kraju lądowania

A nie będą to:

  • awaria techniczna samolotu
  • choroba pilota
  • złe warunki pogodowe na wcześniejszej trasie naszego samolotu

Procedura odszkodowania

Jak postępować, gdy chcemy ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lot? Procedura składać się będzie z kilku etapów.

Reklamacja do linii lotniczej

Pierwszym krokiem, jaki należy podjąć, jest napisanie reklamacji do linii lotniczej. W reklamacji opisujemy dokładnie całe zdarzenie, podajemy planowane daty i godziny lotu, rzeczywiste daty i godziny lotu, numer biletu, ewentualny dowód przebukowania biletu, długość opóźnienia. Dobrze mieć pod ręką zdjęcia biletów, voucherów, wyjaśnień pracowników lotniska. W przypadku opóźnień koniecznie róbcie zdjęcia każdego dokumentu!

Linia lotnicza ma 30 dni na ustosunkowanie się do reklamacji. Jeśli na tym etapie nie otrzymamy odpowiedzi (lub odpowiedź będzie negatywna), możemy przejść do kolejnego kroku.

Reklamację składamy najczęściej online, przez formularz dostępny na stronie linii lotniczej. Przykładowo, formularze znajdziecie:

Reklamacja do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego stanowi niejako instancję odwoławczą w sporach pasażerów z liniami lotniczymi. Wykorzystujemy formularz reklamacyjny z oficjalnej strony ULC, dostępny tutaj.

Do skargi należy załączyć:

  • Kopię reklamacji skierowanej do przewoźnika – więc kopiujmy koniecznie skargę pisaną do linii lotniczej
  • Kopię odpowiedzi udzielonej przez przewoźnika na reklamację – o ile ją otrzymaliśmy
  • Kopię potwierdzenia rezerwacji na dany lot

Skargę wnosimy na piśmie, własnoręcznie ją podpisując i wysyłając na adres:

ul. Marcina Flisa 2
Warszawa
woj. mazowieckie
02-247
Polska / Poland

Co dalej? Postępowanie kończy się wydaniem przez Prezesa ULC decyzji administracyjnej, w której Prezes ULC określa zakres naruszenia i termin jego usunięcia. W praktyce, otrzymujemy podstawę do uzyskania w sądzie tytułu wykonawczego i oddania sprawy do komornika.

Ważne! ULC zajmie się tylko sprawami, w których opóźnienie lotu miało miejsce na lotnisku w Polsce. W innym przypadku, należy pisać do odpowiednika ULC w kraju zdarzenia. Jeśli zgłosimy swoją skargę do mimo wszystko do ULC, ten przekieruje ją do właściwego organu (może być konieczne wypełnienie wniosku jeszcze raz).

Pełną listę krajowych urzędów kontroli lotnictwa wraz z adresami email do kontaktu znajdziecie TUTAJ.

odwołanie opóźnienie lotu
Większość podróżnych w przypadku opóźnienia lub odwołania lotu czuje się zagubiona. Niewielu wie, że przewoźnik ma obowiązek poinformować nas o wszystkich prawach przysługujących w przypadku opóźnienia.

Droga prawna

Równolegle do złożenia skargi w ULC, istnieje możliwość dochodzenia roszczeń na drodze sadowej. Procedura jest długa i skomplikowana, część osób decyduje się zlecić proces wyspecjalizowanej firmie. Trzeba jednak pamiętać, że firmy te pobierają dużą, 25% prowizję od wygranej sprawy. Dobrą informacją jest to, że na początek nie płacimy nic, prowizja jest tyko od wygranej. Jeśli chcecie skorzystać z tego łatwego sposobu załatwienia sprawy, polecam firmę AirCashBack, KLIK.



Lektura

Dla tych, którzy chcą poznać problematykę dogłębniej, polecam ciekawą książkę dla świadomych konsumentów KLIK.
 

PS. Wpis zawiera linki afiliacyjne, natomiast nikt nie zapłacił mi za jego napisanie – procedurę starałem się opisać maksymalnie obiektywnie ze swojej strony.

 

Źródła:

http://businessinsider.com.pl/wiadomosci/liczba-pasazerow-na-lotniskach-w-polsce-w-2016-roku/y18b8jc

http://www.ulc.gov.pl/pl/prawa-pasazera

Photo credit:

 Alain Bachellier via Foter.com / CC BY-NC-SA

Monika Kostera (urbanlegend) via Foter.com / CC BY-SA

Anne Worner via Foter.com / CC BY-SA


Pomogłem? Zainteresowałem? Doceniasz to, co robię? Podziękuj mi osobiście dołączając do grona fanów na Facebooku - dla Ciebie to jedno kliknięcie, u mnie tyle radości :)

blog podróżniczy okiem miszy
Tags from the story
,

Dodaj komentarz

11 komentarzy do "Odszkodowanie za opóźniony lot – formularz, wniosek, porady"

Powiadom o
avatar
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
Kasia
Gość

Witam
Mam pytanie czy należy się odszkodowanie za opóźniony lot o 17 godzin? 18-09-2017 mieliśmy wylecieć z lotniska na Fuerteventurze do Katowic. Na pasie startowym popsuł się inny samolot przez co zamknięto całe lotnisko. Nasz lot opóźnił się o 17 godzin. Dostaliśmy odmowną odpowiedź od przewodnika, że to nie było z ich winy i nie należy nam się odszkodowanie.

Magdalena
Gość

Witam. Lot z Lublina do Londynu opóźniony przez Wizz Air o 6 h. Pierwsza odpowiedź negatywna. Po skierowaniu skargi do ULC szybki meil z propozycja ugody po 400 E dla 2 osób dorosłych. 2 dzieci zostało pominięte. ULC sprawę ma zakończyć do 28.02.2018. Nie zamierzam zgadzać się na to 800E.

Iwona
Gość

witam,skrócono nam wakacje o 19 godzin,ponieważ przy zakupie wycieczki planowany wylot z Poznania był na 10,10 a faktycznie odbył się o 14,10 a powrót z Burgas planowany był na 19,50 a faktycznie był o 14 godzin wcześniej czyli o 5,20 .Chciałabym napisać do urzędu lotnictwa cywilnego i do biura Tui ale potrzebuję pomocy,może ktoś pomóc?Pozdrawiam

Karolina Hajduk, AirCashBack
Gość

Wniosek o odszkodowanie w pierwszej kolejności należy złożyć u przewoźnika, a kiedy przewoźnik odmówi wypłaty należności, pasażer ma prawo złożyć skargę w urzędzie właściwym dla kraju, w którym nastąpiło opóźnienie lub odwołanie lotu. Można to zrobić na własną ręką, a jeśli ktoś chce uniknąć często żmudnej procedury z tym związanej, może zlecić sprawę wyspecjalizowanej firmie. Warto walczyć o swoje prawa.

Bayach
Gość

Jeżeli opóźnienie zdarzyło się na zagranicznym lotnisku, też można napisać do naszego krajowego ULC, a on skieruje sprawę do właściwego zagranicznego.

wpDiscuz